en typisk Norsk gave?


Kochani!

Ten tydzień miałam bardzo zwariowany! Pamiętacie historię, o tym jak zrobiłam mamie niespodziankę w jej 60 – te urodziny, przyjeżdżając niespodziewanie? Uczeń przerósł mistrza. Tym razem mama cały miesiąc wciskała mi kit, że wyśle mi świąteczną paczkę – z racji tego, że na święta zostaje w Norwegii.

Daniel mówi że, jestem jak młody pelikan, co łyka wszystko, więc zupełnie niczego się nie domyślałam… Tak więc w środę wracam sobie z pracy, rozumiecie i widzę w centrum handlowym mojego Daniela z jakąś babą pod rękę… A że ślepota u mnie to rzecz normalna, dopiero, jak podeszłam bliżej, przetarłam oczy ze 3 razy, zobaczyłam moją Mame we własnej osobie!Do niedzieli spędziłyśmy czas razem chodząc na zakupy, gotując, oglądając wszystkie możliwe seriale. Nawet zaliczyliśmy moją ulubioną pizzerię dolly polly. Przeogromna była to dla mnie radość. Wizyta mojej Mamy naładowała mnie pozytywną energią i dała sporo motywacji na kolejne dni. Tato i Mamo dziękuje i Kocham WAS najmocniej!

10

Teraz chciałabym przedstawić wam coś, co poznałam dzięki swojemu Bratu, którego serdecznie pozdrawiam!

O Akvavicie pisałam już wcześniej, kiedy była mowa o grzańcach na Boże Narodzenie. Szczerze mówiąc nigdy nie interesowałam się tego typu rzeczami. Natomiast ze względu na to, że jest to produkt iście skandynawski i chyba bardzo… rzadki jeżeli chodzi o sposób dojrzewania alkoholu postanowiłam przybliżyć go bardziej szczegółowo, a mowa tutaj o Akvavit Linie.

Jest to wódka produkowana na bazie ziemniaka z dodatkiem różnych przypraw takich jak kminek, kolendra, anyż i koper.  Niezbyt moje klimaty smakowe, jednak sposób jej powstawania jest bardzo magiczny. Zanim trafi do sklepu na półki, przez 4,5 miesiąca podróżuje na statku. Specjalne beczki, w których jest trzymana, zmienny klimat, „zasolenie”, wilgotność i stałe ruchy powodujące wirowanie trunku w beczkach sprawiają, że ma ona bardzo  niepowtarzalny smak. W czasie swojej podróży Akvavit przemierza 35 państw a także 7 mórz i dwa razy mija Równik. Czy nie robi to już wrażenia?!

Co lepsze, każda butelka ma indywidualną nalepkę. Biorąc butelkę i zaglądając do środka „od tyłu” można dojrzeć datę, kiedy dany trunek przebywał swoją podróż, a także całą historię podróży.

2_Fotor

Historia powstania tego trunku jest bardzo przypadkowa, co chyba jest najśmieszniejsze. Podobno w 1805 r. Heinrich Meincke z Trondheim wyruszył na podróż do Indonezji, pakując na swój statek wszystko, co mogłoby się wydawać dla tamtejszej ludności interesujące, w tym także Akvavit. Niestety ze względu na inne zwyczaje picia w Indonezji, kapitan nie był w stanie sprzedać alkoholu, więc musiał przywieźć go  z powrotem do kraju. Wracając w 1807 r. okazało się, że podróż smakowo wzbogaciła trunek. To dało podwaliny dla późniejszego rozrostu całej firmy. Teraz po morzu pływają wielkie kontenerowce, które przemierzają wiele kilometrów by wzbogacić smak wódki.

Linie jest produktem od początku norweskim.  Jest to jeden z najbardziej popularnych i „most wanted” alkoholi w Norwegii. Tym bardziej pomyślałam, że z okazji zniżających się świąt, chociaż nie tylko, warto sprezentować taką butelkę rodzinie, Tacie czy znajomemu. U mnie po butelce tego „napoju” otrzymali Tata i Brat. Czekam teraz na ich relacje:)!

1

Koszt takiego alkoholu w Vinnmonopolet to za 0,5 l – 300 kr. a za 0,75 l – 400 kr. Warto też sprawdzić w bezcłowym, jeżeli wybieracie się do Polski samolotem, wiem że ceny są zdecydowanie niższe.

Dla niedowiarków podaję również oryginalną stronę tego produktu, na której można w języku angielskim obejrzeć filmiki, które pokazują magiczny proces powstawania Linie.

A może już ktoś z was próbował?

Pozdrawiam,

A.

7 thoughts on “en typisk Norsk gave?

  1. Jakie to miłe usłyszeć takie słowa od najukochańszej osoby. Takie zaskakiwanie może ożywić relację między bliskimi. Liczy się efekt, i to jest ważne.

  2. Czytajac poczulam zapach piernika 🙂 nie wiem czemu , moze dlatego , ze dopadla mnie nostalgia … te swieta spedzilam we Wloszech i jedynym akcentem wigilii byl oplatek od kolezanki … pozdrawiam

Skomentuj

